Početkom 18. stoljeća započinje razvoj današnjega modruškog
naselja. Od Klaića do danas, gotovo nema značajnijeg osvrta
na prošlost i značenje modruških razvalina. U najnovije doba
suvremeni povjesničari crkvene povijesti u Hrvatskoj osvrću
se na srednjovjekovni Modruš kao središte duhovnoga života
(233).
Jugoslavenska historiografija nakon II. svjetskog rata suspendirala
je izvornu važnost Modruša u hrvatskoj povijesti. Zato nije
ni čudno što je on danas nepoznat i što se ne spominje u
povijesnim udžbenicima. Inače, modruško naselje su u tome
ratu do temelja spalili partizani iz susjednih mjesta da
bi to poslije pretvorili u sablasni pripjev: „Ovaj tvrdi
grad oslobodile su jedinice XIII. Primorsko-goranske divizije
u ljeto 1942. godine“ (234).
Modruš-grad, razglednica s početka
20. st.
Modruš je danas malo selo s oko 600 stanovnika i dvjestotinjak
kućanstava, sa župnom crkvom, ostacima raznih građevina i
tvrđave na brijegu. Tako danas npr. branič kuli u potpunosti
nedostaje jedan vanjski zid, koji se odronio zajedno sa stijenom
na kojoj je bio podignut. Prema ustrojstvu Republike Hrvatske,
Modruš je dio općine Josipdol u Karlovačkoj županiji, a prema
ustrojstvu Katoličke Crkve u Republici Hrvatskoj, župa u
ogulinskom dekanatu Gospićko-senjske biskupije.
U Domovinskom ratu (1991.-1995.) ponovno je na području
Modruša bila crta razgraničenja, no neprijatelj se promijenio.
Bili su to pobunjeni Srbi koji su htjeli stvoriti neku svoju
Krajinu. I stari je Modruš postao stalna meta srbočetničkih
cijevi i topova. Na primjer, 7. studenoga 1992. u granatiranju
su pogođene i oštećene obiteljske kuće uz cestu, kapela Sv.
Nikole i zvonik crkve Sv. Trojstva (235).
Nisu izostali ni razorni pogodci na širem prostoru povijesnog
kompleksa. Ipak, ti događaji nisu obeshrabrili Hrvate da
1993. obilježe na Modrušu nekoliko obljetnica: 800 godina
od dolaska krčkih knezova u Modruš i 500 godina od bijega
biskupa Kristofora u Novi. Također su Zavičajno društvo Modrušana
„Bernardin Frankopan“ i Zajednica zavičajnih društava Like
„Vila Velebita“ pokrenuli zajedničku akciju revitalizacije
Modruša. Godine 1996. otkrivena je spomen ploča Bernardinu
Frankopanu povodom 510 godina njegova glasovitog Modruškog
urbara (236). Godine 1997.
osnovan je i KUD „Gradina“ Modruš, koji promovira Modruš
diljem Hrvatske.
a) Stanje lokaliteta
Modruška tvrđava već niz godina propada i može se smatrati
jednim od najugroženijih spomenika hrvatske kulture. Ako
se ubrzo ne priđe konzervaciji i zaštiti, od njegovih će
preostalih zidina, ističu stručnjaci, ostati samo arheološki
ostaci, neistraženi, nesačuvani i zaboravljeni (237).
Kako nas u svojoj knjizi Velika župa Modruš upozorava Mile
Magdić „još se i danas (1942.) vide ruševine grada koje zub
vremena sve više mrvi; kamen po kamen otpada i kotrlja se
velikom brzinom prema podnožju brijega“. I nastavlja: „Još
koji čas, pa će nestati i tih ruševina nekad znatnog i važnog
grada, kao što su nestali toliki drugi stari hrvatski gradovi“
(238).
Milan Kruhek šezdesetih godina prošlog stoljeća obilazi
kompleks i zaključuje da je tvrđava impozantnih dimenzija,
a nalazi se u ruševini. Pripada spomenicima 0. i I. kategorije.
Svi objekti podgrađa sačuvani su u neznatnim ostacima ili
se nalaze pod zemljom. Lokalitet smatra vrlo ugroženim jer
se ruševine raznose kao građevni materijal. Ugroženost je
povećana razvojem prometa cestom Josipdol – Senj. Danas u
neposrednoj blizini prolazi i autoput A1, Zagreb – Split,
što može puno pridonijeti da stara tvrđava izroni iz zaborava.
Pogled s brijega na jugoistok: u
prvom planu crkva Sv. Trojstva; u pozadini autoput A-1
Godine 1966. Modruš je posjetila i skupina stručnjaka predvođena
Zorislavom Horvatom. Zaključuju da je žbuka zidova tvrđave
još vrlo čvrsta. Zidovi oko naselja poznati su po temeljima.
Crkva sv. Marka (katedrala) je zaravanak, obrastao travom,
no naziru se konture tlocrta. Postoje još temelji pokriveni
zemljom. Kraj temelja crkve, nalazi se okrugla okula na kojoj
se još poznaju strijelnice ili otvori u zidu (239).
Preporučili su iskopavanje radi dobivanja točnije slike.
Dio iskopavanja proveo je 1976. Ivan Tironi, kustos muzeja
u Ogulinu, ali podaci o tom iskapanju i nalazi nisu dovoljno
poznati i dostupni, kao ni popis predmeta pronađenih na toj
lokaciji.
Crkva sv. Duha nešto je sačuvanija. Fotografije s početka
20. stoljeća pokazuju da su tad stajali i sjeverni zidovi
svetišta i lađe. Danas je to tek gomila kamenja, a uvis strše
ostaci južnog dijela svetišta – dva kontrafora s dijelom
zida svetišta. Na sjevernoj strani stoje još ugao lađe i
ugao svetišta. I lađa i svetište su obrasli lješnjacima,
trnjem i visokom travom.
Crkva sv. Antuna Padovanskog 1966. godine je ruševina bez
krova jer je spaljena u Drugom svjetskom ratu. U novije vrijeme
je obnovljena. Crkva sv. Jelene nije 1966. postojala ni u
temeljima, barem ne na uzvisini na kojoj se pretpostavljalo
da se nalazi. Također nije pronađena crkva sv. Stjepana.
Prema tradiciji, obje su ležale zapadno uz grad.
Ruševine samostana Sv. Nikole nalaze se na lokalitetu Kloštar
u gorju Kapeli i obrasle su drvećem, grmljem i travom. Donekle
je sačuvana istočna strana samostana, dok su zidovi zapadne
strane potpuno nestali. Na južnom dijelu kompleksa je izvor
i ruševine crkve. Zidovi lađe su najviši, a zidovi prostorija
samostana napola su niži.
Ostatke kuća u modruškom podgrađu danas vidimo po zemljanim
humcima na strmom obronku i kamenju što tu i tamo izviruje.
Humci također pokazuju da je bilo zgrada i izvan spomenutog
opsega ziđa, pogotovo ispod ruševina katedrale.
|