Autor cjelokupne povijesti:
Robert Stipetić , prof.
Srednjovjekovne sakralne građevine Modruša i okolice brojne
su i različite. Sačuvanost im je danas različita. Njihova
brojnost govori o intenzivnom vjerskom životu ovih krajeva
te o važnosti koju je Modruš dostigao (95).
Svi sačuvani izvori i stari opisi Modruša nabrajaju nam modruške
crkve (96), ali nikada u
potpunosti.
U darovnici kneginje Elizabete iz 1354., koju sam već naveo,
spominje se npr. „svećenik Stjepan iz Modruša“, što pokazuje
da Modruš ima i duhovna zvanja, učene crkvene osobe (97).
Uz to, možemo govoriti i o doslovnom seljenju svećenstva
na službe u druge biskupije. Tako sredinom 15. stoljeća,
u Gologoricu u Pićanskoj biskupiji dolazi „pop Juri z Modruš“
te pop Ivan iz Rižane (98).
Potrebno je osvijetliti crkvena zbivanja i opisati sakralne
objekte Modruša.
a) Preseljenje biskupske stolice iz Krbave u Modruš
Krbavski su biskupi postali bliži Frankopanima zbog njihove
moćne zaštite, a time su bliži i Modrušu. Kralj Ladislav
Kumanac 1289. godine krčkim knezovima Ivanu i Leonardu dodjeljuje
patronat nad krbavskom i senjskom biskupijom, no izričito
im ga potvrđuje tek 1412. kralj Sigismund (99).
Krbavski biskupi 1456. imaju u Modrušu svoj dvor. Tu je biskup
Franjo prebivao više nego u staroj Krbavi i prije prijenosa
sjedišta u Modruš. Prijenos je bio očekivano rješenje. Pio
II. izdaje na molbu Stjepana Frankopana u Sieni 1460. bulu
kojom odobrava prijenos biskupskog sjedišta u Modruš. Da
bi bilo zajamčeno dostojanstvo biskupske stolice, Papa piše
da „spomenutom gradu Modrušu dajemo trajan naslov grada...“.
Ta je promjena Modrušu donijela slavu i neke graditeljske
promjene, ali nije mogla utjecati na njegovu daljnju sudbinu.
Razlog da Modruš postane novo sjedište krbavskog biskupa
bio je u tome što je „po broju stanovnika daleko najnaseljenije
mjesto u onim krajevima...“ (100).
Tamošnja župna crkva sv. Marka postaje stolna crkva i od
tada je posvećena Majci Božjoj.
Karta Hrvatskog primorja i unutrašnjosti
s označenim tvrđavama i sakralnim objektima
U Modruš dolaze i obavljaju svoje poslove modruški kaptol
i biskup (101). Modruška
biskupija ima sreću da se u teško vrijeme koje slijedi o
njoj brinu muževi snažna karaktera i europske važnosti. Antun
Dalmatinac sudjeluje u osnivanju sveučilišta u Budimu, a
knjižnica biskupa Nikole Modruškog postaje jezgra u razvoju
Vatikanske knjižnice (102).
Prvi modruški biskup je Franjo Modrušanin (Stipković), a
1461. nasljeđuje ga poznati humanist, pisac i diplomat Nikola
Kotoranin - Modruški. On će najprije doživjeti zarobljavanje
od krbavskih knezova Kurjakovića koji se nisu mogli pomiriti
s prijenosom biskupije u Modruš. Oslobađaju ga tek nakon
intervencije Pape, Venecije i zadarskog biskupa (103).
Dvije godine kasnije odlazi u Italiju te vrši razne službe
u papinskoj državi, a tu i umire 1480. Na njegovu stolicu
pretendiraju čak dva biskupa istodobno. To pokazuje važnost
ove biskupije i grada jer se u imenovanje modruškog biskupa
uključuju ugarski kralj Matijaš Korvin i papa Siksto IV..
Kralj izabire dominikanca Antuna Braja Dalmatinca Zadranina,
koji će upravljati biskupijom do smrti 1490., ali ne u Modrušu
nego u Bužanima jer ga Stjepan ne prihvaća. Papa na istu
stolicu izabire franjevca Kristofora Dubrovčanina te on kao
rezidencijalni biskup stoluje u Modrušu i upravlja biskupijom
do 1499. Pred Turcima iz Modruša 1493. bježi u Novi (104).
Jakov Dragišić imenovan je biskupom 1499. no nije ni stigao
u Modruš jer je ubrzo umro (105).
Sada već razorenom biskupijom od 1501. do 1508. upravlja
Bernardinov sin Ferdinand Frankopan. Nasljeđuje ga Šimun
Kožičić Benja (do 1536.) koji još povremeno boravi u Modrušu,
a poznat je po sudjelovanju na V. lateranskom saboru i po
tiskanju glagoljskih knjiga u Rijeci, no o tome nešto kasnije.
On i knez Bernardin razvili su tijesne suradničke i prijateljske
veze (106). Nakon njega,
modruški biskupi više ne borave u Modrušu (107),
a već 1567. Papa spaja modrušku biskupiju sa senjskom i za
sjedište određuje Senj.
(95) Zorislav HORVAT, Pregled
sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem vijeku,
u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice, Zagreb,
1997., str. 131.
(96) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str.116.
(97) M. KRUHEK-Z. HORVAT, nav. djelo , str. 98.
(98) Elvis ORBANIĆ, Katedra sv. Nicefora , „Josip Turčinović“, Pazin,
2002., str. 34.
(99) Franjo Emanuel HOŠKO, Franjevci u krbavskoj biskupiji, u: Zbornik Krbavska
biskupija u srednjem vijeku, KS, Rijeka-Zagreb, 1988., str. 84-85.
(100) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , 16/1990., str. 102.
(101) M. KRUHEK-Z. HORVAT, nav. djelo , str. 102.
(102) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modruške
biskupije , Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić,
2003., str.108.
(103) Z. HORVAT, nav. djelo , str. 84.
(104) Mile BOGOVIĆ, Modruš – biskupijsko središte, u: Zvona , god. 6
(1993.), br.7, str. 20.
(105) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modruške
biskupije , Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić,
2003., str. 99.
(106) Mile BOGOVIĆ, Crkvene prilike u Rijeci i u biskupijama senjskoj i modruškoj
ili krbavskoj u Kožičićevo doba, u: Zbornik radova o Šimunu Kožičiću Benji ,
Zagreb, 1991., str. 67.
(107) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, str.
135-136.