Autor cjelokupne povijesti:
Robert Stipetić , prof.
b) Deset modruških crkava
Specifičnost ovog podneblja susrećemo u obliku jednostavnih
prozora, pravokutnog oblika i na romaničkim i na gotičkim
sakralnim građevinama (108).
Prodor Tatara 1241. godine pridonio je uništavanju već postojećih
crkava. Uslijediti će obnova u novom stilu – gotici. Nove
načine gradnje potpomaže i širenje tzv. prosjačkih redova
- dominikanaca i franjevaca. U drugoj polovici 13. stoljeća
javljaju se ladanjske crkve u kojima svetište postaje pravokutno,
svođeno bačvastim ili križnim svodom s rebrima (109).
U važnijim građevinama toga doba primjenjuje se koncepcija
prosjačko–propovjedničkih crkava s dugačkim svođenim svetištem
i ravno pokrivenim brodom, kakav je vjerojatno bio i tlocrt
krbavske katedrale. I crkva Svetoga Duha u Modrušu nastavak
je takve zamisli (110).
U Modrušu nema tragova crkava starijih od 15. stoljeća što
je zanimljivo jer tvrđava Tržan postoji od 13. stoljeća,
a možda i ranije. Starije građevine trebalo bi potražiti
arheološkim ispitivanjem. Prema pisanim izvorima, već 1378.
spominje se crkva Sv. Franje, 1457. crkve Sv. Marka i Sv.
Ivana, a 1463. crkve Sv. Marije i Sv. Duha. Sakralne građevine
Modruša Horvat dijeli u tri grupe, ovisno o odnosu prema
naselju obuhvaćenom bedemima (111).
Sakralne građevine unutar bedema su sv. Ivan Krstitelj, sv.
Marko, katedrala sv. Marije, sv. Stjepan, sv. Trojstvo, kapela
Sv. Marije u tvrđavi Tržan, a izvan zidina su franjevačka
crkva sv. Duha i samostan, dominikanski samostan i crkva
sv. Antuna, sv. Katarina, sv. Mihovil, pavlinski samostan
Sv. Nikole u Gvozdu, kapela sv. Nikole na raskrižju sa senjskom
cestom. U modruškoj okolici nalazimo crkvu Sv. Marije od
Čudesa u Otoku, a u Modruškom urbaru se 1486. spominje u
Polju (danas Čakovec) crkva Sv. Marije stare. Kad su Turci
provalili u ove krajeve, porušili su crkvu, vjerojatno u
isto vrijeme kad su porušili i crkvu Majke Božje u Oštarijama
(112).
Povijesni pisci ne slažu se oko položaja većine crkava.
Svi se slažu tek o smještaju crkava Sv. Marka, Sv. Trojstva
i Sv. Duha. Za ostale se ne zna točno mjesto ili su pobrkane
u položajima i titularima (113).
Zato ih ovdje opisujem čak deset.
Mnoštvo sakralnih građevina raznih vrsta govori da su Modruš
i okolica bili specifičan prostor srednjoeuropske arhitekture,
vezan na svoje tlo. Obnavljanje i dovršavanje katedrale Sv.
Marije u Modrušu zadnja je sakralna gradnja u 16. stoljeću.
Nakon toga podižu se samo granične utvrde prema Turcima (114).
Crkve tada propadaju jer katoličko stanovništvo iseljava
u sigurnije krajeve. Čak ni nakon protjerivanja Turaka vlasti
Vojne krajine ne obnavljaju stare sakralne objekte, nego
tek poneke (oštarska crkva, crkva pavlinskog samostana na
Gvozdu) (115) pa sve propadaju.
Preostaje nam pogledati modruške crkve i upoznati njihov
nekadašnji sjaj:
Crkva Sv. Ivana Krstitelja (1)
Poznato je iz povijesnih izvora da je crkva sv. Ivana Krstitelja
„...poli crikve Sv. Marka...“, a Stjepan Frankopan dao ju
je 1457. u posjed plemenitom Martinu Oštrehariću. To je i
zadnji spomen o toj crkvi. Iskapanjem koje je 1976. provodio
Ivan Tironi, kustos Zavičajnog muzeja u Ogulinu, u sjevernom
zidu broda katedrale Sv. Marije uočeni su i tragovi starijeg
zida koji su upućivali na stariju crkvu (116).
Naime, komad zida katedrale nešto je tanji od južnog zida
te pojačan pilastrima. Na istočnom zidu broda katedrale,
uočava se zakrivljenje jedne, možda romaničke, apside. Tu
se radi o starijoj građevini smještenoj u središtu tog terena.
To je bila romanička građevina s polukružnom apsidom i pilastrima
u brodu. Za pilastre možemo tek pretpostaviti jesu li bili
pojasnici za bačvasti svod ili krovne vezove. Do pronalaska
ove crkve nije nađena niti jedna romanička crkva s bačvastim
svodom na području krbavsko-modruške biskupije. Vremenski
gledano, crkva Sv. Ivana Krstitelja mogla je biti starija
župna crkva u Modrušu, a kasnije ju naslijeđuje crkva Sv.
Marka, sagrađena uz nju. Pokrajnji oltari u crkvi bili su
posvećeni sv. Luciji i sv. Mariji (117).
Župna crkva Sv. Marka (2)
Darovnica za modruški kaptol iz 1460. navodi oltare tadašnje
župne crkve sv. Marka te uz glavni oltar sv. Marka, navodi
oltare sv. Kirina, bratovštine sv. Marije („de confraternitate“),
sv. Ivana i sv. Elizabete. Spominje se i jedna kapela u čast
sv. Marka: „capella antiqua sacti Marci penes platea“.
Župna crkva sv. Marka pri preseljenju Krbavske biskupije
u Modruš, postaje katedrala i Papinim dekretom mijenja titular
u sv. Mariju. Tada je crkva preuređena,
Modruš, pretpostavljeni građevni
razvoj katedrale sv. Marije (br. I. - V.)
povećana i ukrašena (118).
Trideset godina kasnije, zbog provale Turaka, biskup bježi
u Novi, a pučanstvo koje je preživjelo obnavlja oštećeni
objekt. Godine 1976. Ivan Tironi na lokaciji modruške katedrale
otkriva tragove još jedne starije građevine, vjerojatno ranije
župne crkve Sv. Marka. Tada je iskopao ziđe sakristije, ulaz
u nju iz svetišta te sjeveroistočni kut pravokutnog svetišta,
što je pokazatelj gotičkih stilskih obilježja. O brodu crkve
za sada nema podataka. Pretpostavlja se da je crkva imala
ravan strop. Nastala je vjerojatno u 14. ili u prvoj polovici
15. stoljeća. Što se tiče veličine crkve, morala je biti
malena kada je bilo potrebno graditi novu katedralu (119).
Katedrala sv. Marije (3)
Katedrala sv. Marije u Modrušu bila je među najvećim sakralnim
objektima Krbavsko-modruške biskupije. Koliko je pronađeno
iskapanjem 1976., građena je na mjestu postojećih crkava
Sv. Ivana Krstitelja i Sv. Marka te okružena bedemima, polukulama
i opkopom kao posebna cjelina. Brod katedrale bio je oveći
(15,6x22,2m), a svetište (9,8x12,0m) nešto ukošeno u odnosu
na brod. Na sjevernoj strani svetišta prizidana je sakristija.
Istraživanjem nije utvrđen položaj zvonika iako postoje zapisi
da je bio udaljen par koraka od svetišta katedrale, s južne
strane. Takav je stil gradnje zvonika uobičajen na moru,
u Splitu, Senju, Rabu i Osoru. Vjerojatno je građen u prvoj
fazi izgradnje katedrale te prizidan crkvi Sv. Marka. Biskup
Vuk Čolić u izvještaju o vizitaciji 1750. navodi da se zvonik
isticao veličinom, a bio je smješten na strmini (120).
Na starim grafikama vidi se da je bio vitak i da je imao
šiljasti krov. Građen je vjerojatno 1460. kao simbol statusa
(121).
Prikaz Modruša na karti Hrvatske, Martin Stier,
17. st. (vidljiv je zvonik katedrale)
Brod crkve mogao je biti dvoranski prostor, ali i višebrodan.
Imao je dva kamena, profilirana portala, glavni na zapadnom
pročelju i drugi na sjevernom zidu. U svetištu sa trostranim
završetkom nađeni su pri iskopavanju tragovi oltara, dvije
zidane grobnice i dvije nadgrobne ploče od bijela kamena
(122) s bogatim epitafom koje svjedoče da je katedrala bila
u funkciji (obnovljena) i nakon „rasapa“ Modruša pa sve do
drugog ili trećega desetljeća 16. stoljeća (123).
Fras za ovu građevinu navodi da su vidljivi svodovi jedne
rake i kamenje s isklesanim frankopanskim grbovima (124).
Ne zna se tko je tu bio pokopan. Možda se radi o nekom Frankopanu:
Stjepanu, njegovom sinu Bernardinu, ili neimenovanom biskupu
Ferdinandu. Fra Petar Runje pronašao je podatak da je u siječnju
1462. na modruškoj cesti nesretnim slučajem stradao i ninski
biskup Božo Natalis koji je pokopan u mjestu „Tersan“. Radi
li se u tom slučaju o modruškom Tržanu i o ovoj katedrali,
ili nekoj od modruških crkava?
Kako smo već vidjeli, u modruškoj katedrali službu vrše
biskupi Franjo, Antun, Kristofor do preseljenja u Novi, a
zatim Ferdinand koji utvrđuje katedralu s četiri polukule
i na koncu Šimun Kožičić Benja (125).
Kapela uz sjeverna gradska vrata (4)
Uz sjeverna gradska vrata naziru se i danas ostaci jednog
sakralnog objekta. Takvu građevinu nalazimo na crtežu Modruša
iz 1700. godine koju je izradio L.F. Marsili. Titular nije
poznat. Građevina je podijeljena na dvije jednake polovice,
a zapadno pročelje kao da je okrenuto prema prostoru unutar
bedema, uz sjeverna gradska vrata (126).
Radi se o jednostavnom objektu s tornjem. Riceputi spominje
crkvu sv. Stjepana „uza zid na zapad, tik varoških vratah“,
a prihvaćaju ga i Emil Laszowski i Vjekoslav Klaić. Ako se
dopusti pogreška u navođenju strana svijeta, crkva sv. Stjepana
mogla bi biti ovaj objekt.
Crkva sv. Duha (5) i franjevci u Modrušu
Najstariji franjevački samostani na ovom području Hrvatske,
krbavski i modruški, potječu iz druge polovice 14. stoljeća.
Najveći broj samostana građen je tek u 15. stoljeću pod okriljem
knezova krčkih: samostani u Slunju, Cetinu, Trsatu, Bihaću...
(127). Crkva Svetoga Duha u izvorima se spominje tek nekoliko
puta, a Mile Bogović je u Vatikanskom tajnom arhivu pronašao
da se 1460. ova crkva spominje kao franjevačka (128).
Papa Grgur XI. dopušta 19. siječnja 1378. franjevcima iz
senjskog samostana da dođu u Modruš i preuzmu crkvu Sv. Franje,
zvonik, groblje, kuće i dr. što ih je kao zadužbinu dao već
1377. sagraditi Stjepan I., knez krčki, senjski i modruški.
Jedino tada se ova crkva spominje pod titularom sv. Franje.
Papa kao razlog navodi blizinu raskolnika (vjerojatno bogumili)
i nevjernika te činjenicu da u blizini Modruša nema drugoga
franjevačkog samostana. Postavio je i uvjet da u samostanu
mora biti najmanje dvanaestero braće redovnika (129).
Godine 1393. ovaj samostan nalazi se u rapskoj kustodiji,
u Dalmatinskoj franjevačkoj provinciji (130).
Tijekom prve polovice 15. stoljeća u Modrušu će biti izgrađena
nova franjevačka crkva sv. Duha u skladu sa širenjem franjevačkog
reda (konventualaca (131)) (132).
Ubrzo će biti izgrađene i hodočasničke crkve na Trsatu i
u Oštarijama (133). Godine
1463. Stjepan Frankopan tuži se na modruške franjevce „in
domo Sancti Spiritus“. Htio je u samostan dovesti reformirane
franjevce iz Bosne ili Dalmacije (opservanti (134)).
U modruškom urbaru spominje se često zemlja sv. Duha, ali
ne i redovnici kao što se npr. spominju „fratri“ kada se
radi o posjedu pavlinskog samostana u Gvozdu (135).
Sve u svemu, moralo se raditi o crkvi s važnom funkcijom.
I danas su u Modruškoj ravnici vidljivi ostaci crkve Sv.
Duha s nekoliko stršećih zidova. Nalaze se „ispod“ katedrale
Sv. Marije. Tu su se nalazili i „dvori“ modruških purgara.
Samostan je stradao za turske provale na Modruš 1493. jer
se nalazio izvan gradskih zidina, ali postoji i nakon tog
događaja te se 1506. navodi kao samostan Trsatske kustodije
provincije Bosne (136).
Crkva se sastojala od izduljenog svetišta i jednostavnog
pravokutnog broda, a kontrafori svjedoče o rebrastom svodu
svetišta. Na južnoj strani svetišta bila je prizidana neka
prostorija – sakristija ili kapela. Marsilijeva skica iz
1700. godine prikazuje crkvu
A B
Modruš, tlocrt crkve sv. Duha: A)
točkasto označen danas vidljivi dio zida (prema Gj. Szabo);
B) pokušaj rekonstrukcije
Sv. Duha kao građevinu s masivnim zvonikom nad zapadnim
pročeljem (137). E. Laszowski
spominje da je još 1750. vidljiv prostor franjevačkog samostana,
a u crkvi nalazi grobnice s plemićkim grbovima. No, sve to
pripisuje crkvi Sv. Antuna dok crkvu Sv. Duha i ne spominje
(138). Tako položaj franjevačkog samostana na Modrušu do
danas nije točno utvrđen, kao ni položaj dominikanskog samostana.
Svi dosadašnji autori iznosili su ono što je zapisano u tradiciji,
u kanonskim vizitacijama s početka 18. stoljeća, da se samostan
nalazi uz crkvu Sv. Antuna (139).
Kako bilo, na okolnom prostoru crkve sv. Duha nema nikakvih
tragova pa se pretpostavlja da je samostan mogao biti i drven.
Crkva sv. Trojstva (6)
Župna crkva u Modrušu danas je posvećena Presvetom Trojstvu.
Nalazi se unutar nekadašnjih gradskih bedema. Niže crkve
je lokacija zvana „Biskupija“, tj. položaj dvora modruškog
biskupa (140). Ovu crkvu
ne spominje niti jedan sačuvani povijesni izvor iz predturskog
doba. Spominju ju početkom 18. stoljeća Riceputti opisom
i Marsili slikom.
Crkva sv. Katarine (7)
U povijesnim izvorima iz 1460. ova crkva spominje se kao
„ecclesia sanctae Catharinae in Campo Modrussiae“. Stariji
pisci znaju za ovu crkvu, ali je neki izostavljaju i navode,
unutar gradskih zidina, crkvu Sv. Jelene (Laszowski). Radi
li se ovdje o istoj crkvi promijenjenog titulara? Formulacija
„in Campo Modrussiae“ opisuje isti položaj, ali različite
crkve. U modruškom urbaru ne spominju se ni posjedi ni kmetovi
koji bi se odnosili na nju. I danas Modrušani drže da je
nekada posred modruške drage stajala crkva Sv. Jelene (141).
Crkva sv. Antuna Pustinjaka (8) i modruški dominikanci
Ostat ćemo još na području modruške drage, na cesti prema
Senju, i to dosta daleko od gradskih zidina. Tu se smjestio
drugi modruški samostan, dominikanski sv. Antuna Pustinjaka.
Spominje se prvi put 1379. godine (142).
Modruški urbar 1486. navodi kmetove i njihove dužnosti prema
Sv. Antunu, ali se ne spominje samostan. Ipak, pet godina
kasnije (1491.), u regestima pisama generala reda spominje
se u Modrušu samostan Sv. Antuna. Zadnji put se spominje
1511. što znači da ga dominikanci uskoro napuštaju i sele
u Primorje. Uz crkvu nema tragova nikakvih ruševina iako
na njih ukazuje Marsili koji na skici zapisuje „Ruine closter“
(ruševine samostana). Možda su samostanske zgrade bile sagrađene
malo dalje od same crkve tj. nešto bliže naselju (143).
Današnja crkva Sv. Antuna vuče korijene iz srednjeg vijeka.
Obnovljena je nakon turskih opasnosti kamenjem s ruševina
dominikanskog samostana. Jednostavne je gradnje i nedostaju
joj sakristija i lopica pred zapadnim pročeljem pa se ne
smatra srednjovjekovnom crkvom (144).
Nad zapadnim pročeljem danas je zvonik na preslicu (145).
Crkva odražava i u ovom krnjem obliku građevinske elemente
uobičajene u Primorju i Istri (lopica, zvonik na preslicu).
Kapela sv. Nikole Putnika (9)
Sagrađena je na spoju modruške ceste sa senjskom. Nije orjentirana
već joj je pročelje okrenuto prema jugoistoku. Radi se o
manjoj građevini s lopicom i sa zvonikom na preslicu. Ima
vrlo kratko, trostrano završeno svetište, presvođeno bačvastim
svodom. Starost građevine nije poznata. Posvećena je sv.
Nikoli Putniku, a možemo ju povezati sa Nikolom IV. Krčkim
i sa obližnjim samostanom u Gvozdu. Nakon stradanja u II.
svjetskom ratu, crkva je pregrađena te je lopica pretvorena
u brod, a podignut je i novi zvonik. Možemo li u ovoj crkvici
i u kapeli sv. Antuna raspoznati autohtono oblikovanje malih
ladanjskih crkava ovog dijela Hrvatske? (146)
Crkva sv. Mihovila (10)
F. Junije Fras navodi da su „ispod modruškoga brijega opet
ostaci nekadašnje crkve Sv. Mihovila“. No, ostaje nedorečen
u vezi točnijeg položaja. Dok su Horvat i Kruhek smatrali
da je ova crkva smještena uz sjeverna gradska vrata, M. Bogović
navodi darovnicu modruškom kaptolu u kojoj stoji da je „...ecclesia
sancti Michaelis extra muros civitatis“ (147).
Po tome bi se crkva nalazila izvan gradskih zidina. Možda
se titular sv. Stjepan i sv. Mihovil odnose na isti objekt
oko kojeg je tradicija nesigurna (148).
Ili su sama gradska vrata bila posvećena sv. Mihovilu, na
način da je nad njima stajala kapelica ili niša sa kipom
sveca zaštitnika?
(108) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve
Krbavsko – modruške biskupije , Hrvatski institut za povijest,
Državni arhiv u Gospiću, Zagreb – Gospić, 2003., str. 28.
(109) Z. HORVAT, nav. djelo , str. 31.
(110) isto , str. 158-159.
(111) isto , str. 131.
(112) Mile MAGDIĆ, Velika Župa Modruš , Union, Zagreb, 1943., str. 55.
(113) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str.117.
(114) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 150.
(115) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko – modruške
biskupije , Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb
– Gospić, 2003., str. 17.
(116) Z. HORVAT, nav. djelo , str. 103.
(117) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 133-134.
(118) Mile BOGOVIĆ, Modruš – biskupijsko središte, u: Zvona , god. 6
(1993.), br.7, str. 18.
(119) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 134.
(120) Z. HORVAT, nav. djelo , str. 135.
(121) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modruške
biskupije ,
Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić, 2003.,
str. 54, 100. i 103.
(122) Danas se ulomci obje nadgrobne ploče nalaze u Zavičajnom muzeju u Ogulinu,
no neki dijelovi nedostaju, a postoje i tendencije u nekim krugovima da se ulomke
prenese u muzej u Karlovacu.
(123) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 135-136.
(124) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str. 116.
(125) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modruške
biskupije ,
Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić, 2003.,
str.105.
(126) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 136-137.
(127) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modruške
biskupije ,
Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić, 2003.,
str. 63.
(128) Mile BOGOVIĆ, Vrijedan rad o Modrušu, u: Riječki teološki časopis ,
god. 1 (1993.), br. 2, str. 316.
(129) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 137-138.
(130) Franjo Emanuel HOŠKO, Franjevci u Krbavskoj biskupiji, u: Zbornik Krbavska
biskupija u srednjem vijeku , KS, Rijeka-Zagreb, 1988., str. 86.
(131) Podrazumijeva pokret franjevačke i opće crkvene obnove.
(132) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modruške
biskupije ,
Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić, 2003.,
str.63.
(133) Z. HORVAT, nav. djelo , str. 67.
(134) Nazivaju se tako po konzervativnom obliku franjevačkog života koji slijede
članovi.
(135) Mile BOGOVIĆ, Modruš – biskupijsko središte, u: Zvona , god. 6
(1993.), br.7, str. 18.
(136) Zorislav HORVAT, O nekim samostanskim sklopovima i crkvama u Krbavskoj
biskupiji, u: Riječki teološki časopis , god. 11 (2004), br.1, str.
60.
(137) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 137-138.
(138) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , 16/1990., str.116.
(139) M. KRUHEK-Z. HORVAT, nav. djelo , str. 99 .
(140) Mile BOGOVIĆ, Vrijedan rad o Modrušu, u: Riječki teološki časopis ,
god. 1 (1993.), br. 2, str. 315.
(141) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 140.
(142) Zorislav HORVAT, O nekim samostanskim sklopovima i crkvama u Krbavskoj
biskupiji, u: Riječki teološki časopis , god. 11 (2004), br.1, str.
74.
(143) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 141 – 142.
(144) Zorislav HORVAT, O nekim samostanskim sklopovima i crkvama u Krbavskoj
biskupiji, u: Riječki teološki časopis , god. 11 (2004), br.1, str.
76.
(145) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 140.
(146) Z. HORVAT, nav. djelo , str. 142.
(147) Mile BOGOVIĆ, Vrijedan rad o Modrušu, u: Riječki teološki časopis ,
god. 1 (1993.), br. 2, str. 316.
(148) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 137.