Autor cjelokupne povijesti:
Robert Stipetić , prof.
c) Pavlinski samostan Sv. Nikole u Gvozdu
Pavlinski su samostani u nas osnivani u 14. i 15. stoljeću
kad se taj red širio po Srednjoj Europi (149).
Samostan u Gvozdu sredinom 14. stoljeća osnovao je knez Ivan
Frankopan, a tijekom 15. stoljeća samostan se razvio u najsnažniju
pavlinsku zajednicu u Hrvatskoj. Bio je bogato obdaren. Tu
je živjelo i do 80 redovnika glagoljaša (150).
Pavlinska isprava potvrđuje postojanje samostana sv. Nikole
već 1364. godine (151). Kao
i drugi samostani i ovaj je djelovao u vjerskom i društvenom
životu, u širenju pismenosti, u promicanju glagoljice i hrvatskog
jezika te kulture općenito. U njemu je njegovana glagoljica
u liturgiji, molitvi časova, a i mnoge isprave vezane uz
samostan pisane su glagoljicom (152).
Svaki je pavlinski samostan tada imao kuhara, vrtlara, krojača,
postolara, podrumara..., a veći samostani poput ovoga, imali
su i svoje stolare, kipare, slikare, kirurge... (153).
Ovo je bio središnji samostan Primorske, hrvatsko-istarske
glagoljaške vikarije Hrvatske pavlinske provincije (154).
Imao je imanja po modruškom kraju, Lici pa čak i na otoku
Krku. Popovi glagoljaši su zbog znanja, sposobnosti i moralnih
kvaliteta bili na dobrom glasu i vršili su službu „plovana“
na širokom prostoru Istre, Primorja, otoka i kontinentalnih
dijelova Hrvatske (155).
Tako zapis o važnosti gvozdanskog samostana nalazimo u Kožljačkom
razvodu iz 1395. godine. Naime, gospodar utvrđenog grada
Kožljaka, na obali Čepićkog jezera u Pićanskoj biskupiji,
daruje crkvu „poli jezera“ pavlinima s Gvozda. Iste godine
traje razvod između Mošćenica i Kožljaka, a nazoči mu i „fratar
Ivan Poljak, proreur i vikar od Svetoga Mikuli od modruškoga
Gvozda“ (156). Što se tiče
područja modruškog kneštva, 1401. Nikola (Mikula) Frankopan
daruje samostanu sv. Nikole na Gvozdu „dvor“ i ribnjak u
Plasima (157). I pismo o
utemeljenju pavlinskog samostana u Crikvenici pisano je 14.
kolovoza 1412. u Modrušu. Knez Nikola Frankopan u novi samostan
šalje tri modruška pavlina (158).
Samostanska knjižnica u Crikvenici, prije ukinuća u 17. stoljeću,
posjedovala je 1450 svezaka, što je veliki broj za ono vrijeme
i na europskoj razini (159).
O knjižnici samostana sv. Nikole na Gvozdu nema podataka,
no možemo vjerovati da je, kao središnja ustanova vikarije
koja je imala i novicijat, posjedovala veću knjižnicu. Možda
se upravo tu nalazila i jedna od tri poznate hrvatske glagoljske
tiskare.
Samostan sv. Nikole u Gvozdu danas se nalazi u dubokoj šumi,
uz „staru“ cestu prema Senju. To područje naziva se Kloštar.
Ruševine koje tu nalazimo upućuju na crkvu i dva klaustra
okružena zgradama, a sve zajedno uklopljeno je u lijepu cjelinu
okruženu prostorom za gospodarske potrebe. Crkva je prilično
velika, a krovište je iznutra moglo biti vidljivo. Tlocrt
upućuje na gotičku arhitekturu. Klaustar nije bio velik i
sličan je ostalim našim pavlinskim samostanima (nenatkriveni
dio veličine cca 10,5/11,5m). Tu je pustinjačka skromnost
bila sretno spojena s ograničenim oblikovanjem srednjovjekovne
arhitekture kontinentalne Hrvatske. Vjerojatno su ga gradili
domaći majstori na uobičajen način, a tlocrt je oblikovao
glavni majstor stranac. Samostanske zgrade bile su smještene
na sjevernoj i istočnoj strani klaustra. Na istočnoj strani
nalazili su se sakristija, kapela (kapitularna dvorana) te
jedna prostorija. Zapadna strana smještena uz cestu najviše
je stradala pa se ne može odgonetnuti ni vjerojatno postojanje
zvonika na zapadnom pročelju. Sjeverno od osnovnog sklopa
nadovezao se još jedan klaustar sa tri strane okružen zgradama,
a vjerojatno su neki dijelovi samostana imali i kat. To potvrđuje
zaobljenje u
Gvozd, situacija pavlinskog samostana: a i g –klaustri; b –crkva; c –sakristija; d –kapitularna
dvorana; h –spiralno stubište; j –vrt; k –prostori
za stoku; l –dvorišni zidovi; m –cesta
Modruš-Senj
sjevernom krilu drugog klaustra koje podsjeća na vretenasto
stubište. Istočno i južno od samostanskih zidova nalazio
se ograđen dvorišni kompleks. Prostor je bio dovoljno velik
za vrtove, radionice, torove za blago, skladišta i slično
(160).
Posljednji spis toga modruškoga samostana je povelja bana
Andrije Botha od Bojne iz 1511., kojom oslobađa pavline Sv.
Nikole na Gvozdu od plaćanja tridesetine (161).
Početkom 16. stoljeća za čestih turskih provala samostan
je stradao i napušten je (162).
Turci su imali običaj rušiti samostane ali su štedjeli crkve
uz njih (163). Tako se
prestankom turske opasnosti pokušalo obnoviti samostan te
ga 1705. nastanjuju tri redovnika pavlina, podižu kapelu
Sv. Nikole i nekoliko soba za putnike preko Gvozda. No, odlukom
cara Josipa II. 1786. o ukidanju pavlinskog reda, ukinut
je i ovaj samostan te prepušten propasti. Danas su to tek
neznatne ruševine, skrivene od očiju javnosti, a posjećuju
ih tek povjesničari, kulturnjaci i modruška djeca koja se
tu dolaze igrati.
(149) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve
Krbavsko-modruške biskupije , Hrvatski institut za povijest,
Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić, 2003., str. 61.
(150) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 143.
(151) Marinko IVANKOVIĆ, Pavlini u Krbavskoj biskupiji, u: Zbornik Krbavska
biskupija u srednjem vijeku , KS, Rijeka – Zagreb, 1998., str. 97.
(152) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 143.
(153) Marinko IVANKOVIĆ, Pavlini u Krbavskoj biskupiji, u: Zbornik Krbavska
biskupija u srednjem vijeku , KS, Rijeka-Zagreb, 1988., str. 100.
(154) M. IVANKOVIĆ, nav. djelo , str. 97.
(155) Josip BRATULIĆ, Glagoljica i glagoljaši na području Krbavske biskupije,
u: Zbornik
Krbavska biskupija u srednjem vijeku , KS, Rijeka – Zagreb, 1998., str.
109.
(156) Elvis ORBANIĆ, Katedra sv. Nicefora , „Josip Turčinović“, Pazin,
2002., str. 24.
(157) Petar RUNJE, Tragom stare ličke povijesti , MH, Ogulin, 2001.,
str. 77.
(158) Manojlo SLADOVIĆ, Povesti biskupijah Senjske i Modruško-krbavske ,
1856., str. 220.
(159) Marinko IVANKOVIĆ, Pavlini u Krbavskoj biskupiji, u: Zbornik Krbavska
biskupija u srednjem vijeku , KS, Rijeka-Zagreb, 1988., str. 101.
(160) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 143-145.
(161) Marinko IVANKOVIĆ, Pavlini u Krbavskoj biskupiji, u: Zbornik Krbavska
biskupija u srednjem vijeku , KS, Rijeka-Zagreb, 1988., str. 97.
(162) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 143-145.
(163) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modruške
biskupije ,
Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić, 2003.,
str. 61.