Autor cjelokupne povijesti:
Robert Stipetić , prof.
d) Crkva Uznesenja Blažene Djevice Marije u Oštarijama
Razvoj Modruša u 15. stoljeću traži nove mogućnosti u dolini,
što kulminira gradnjom velike proštenišne crkve BDM od Čudesa
u Otoku. Povod gradnji bila su hodočašća Gospi od Čudesa.
Crkva se nalazila u posjedu krčkih knezova Frankopana. Bila
je „vjerojatno povjerena na brigu modruških franjevaca koji
su u Oštarijama imali svoju kuću ali ne i samostan“, kako
u svojoj tezi donosi Horvat bez navođenja izvora (164).
Čini se da je ovo mjesto uz prijelaz preko rijeke Mrežnice
odavno bilo naseljeno. Prema tradiciji, novu crkvu dao je
sagraditi Stjepan III. Frankopan sredinom 15. stoljeća, na
mjestu starije i manje crkve. Ubrzo će novu veličanstvenu
crkvu spaliti Turci – vjerojatno 1521. (po Valvasoru). U
16. stoljeću crkva služi kao krajiška utvrda za obranu mosta
na Mrežnici. Godine 1645. srušio se svod crkve sam od sebe
jer je 111 godina stajao nenatkriven (165).
Oštarije, crkva Gospe od Čudesa (stanje
u 17. st.)
U 18. stoljeću obnavlja se svetište crkve i nad njim se
podiže zvonik. Takva, uz manje promjene, kao neogotička stoji
i danas. Prvotna crkva sastojala se od dvoranskog broda s
dva reda mramornih stupova, s vitkim osmerokutnim zvonikom
nad zapadnim pročeljem, svetištem i sakristijom. Cijela je
crkva bila nadsvođena i oslikana (166).
U brod se ulazilo kroz tri portala: glavni na zapadnom pročelju,
te portali na sjevernoj i južnoj strani broda. Brod se stepenasto
uzdizao prema svetištu, a bio je svođen tankim, precizno
izrađenim presjecima (167),
no ne i poduprt kontraforima. Prema veličini broda u crkvi
se mogao okupiti veliki broj ljudi. Svetište je presvođeno
jednostavnim mrežastim svodom i poduprto sa sedam kontrafora.
S južne strane svetišta stajala je sakristija koja je danas
pregrađena u kapelu. Iz sakristije se stepenicama uspinjalo
na gornji kat pa prema galeriji uokolo prostora broda crkve.
Postojanje galerije potvrđuju konzole koje i danas postoje
na bočnim polustupovima. Sa galerije se moglo ulaziti na
zvonik pa i na balkon što se prema starim prikazima nalazio
iznad zapadnog portala (168).
Crkva Gospe od Čudesa, pretpostavljeni
tlocrt u 15. st.: zvonik nad zapadnim pročeljem, trobrodna
nadsvođena crkva s galerijom duga 32,7m, nadsvođeno svetište
dugo 24,9m, te sakristija
Upravo je društveni položaj ono što je Stjepanu III. omogućilo
da pronađe arhitekta za gradnju ove crkve. Pronašao ga je
u Bečkom Novom Mjestu dok je gradio dvorsku kapelu Sv. Jurja.
I doista, uočljiva je sličnost ovih prostora. Stjepan je
htio s malo klesanja dobiti izvanrednu građevinu i u tome
je uspio. Građena je etapno, brod pa svetište (169).
Radi se o najmonumentalnijem spomeniku hrvatske gotičke sakralne
arhitekture izvan Zagreba. Nedvojbeno se radi o najvećoj
crkvi u srednjovjekovnoj Hrvatskoj, dimenzija 52,5x20m (170).
Faze gradnje: A) produženje već
postojeće crkve; B) starija crkva je srušena i gradi se drugi
dio broda
(164) Zorislav HORVAT,
O nekim samostanskim sklopovima i crkvama u Krbavskoj biskupiji,
u: Riječki teološki časopis , god. 11 (2004.), br.1,
str. 86-87.
(165) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modruške
biskupije ,
Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić, 2003.,
str. 122.
(166) Franjo Julije FRAS, Topografija karlovačke vojne krajine , Zagreb,
1835., str. 202.
(167) Mogući utjecaj nedalekog Mediterana. Zorislav HORVAT , Srednjovjekovne
katedralne crkve Krbavsko-modruške biskupije , Hrvatski institut za povijest,
Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić, 2003., str. 69-70.
(168) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modruške
biskupije ,
Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić, 2003.,
str.137-139.
(169) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modruša i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str.145-147.
(170) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modruške
biskupije ,
Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb-Gospić, 2003.,
str.143