Autor cjelokupne povijesti:
Robert Stipetić , prof.
c) Rasap Modruša
Nakon pada Bosne, središnji dio posjeda Stjepana Frankopana
postaje česta meta turskih provala prema primorskim i slovenskim
krajevima. Na modruško područje Turci provaljuju 1463., dva
puta 1464., te 1468. i 1469. godine (205).
Konačno 1493. Modruš doživljava svoje najteže povijesne dane.
Turskoj vojsci, koja se vraćala iz pljačke po Kranjskoj,
Modruš je samo usputna prilika da uništi i ovaj, do toga
vremena veliki i slavni hrvatski grad.
Kada su izvidnice javile da Turci okreću put Kupe prema
Modrušu, zazvonila su sva modruška zvona na uzbunu. Bernardin
Frankopan je tada, sa svojim banderijem od sto konjanika
(206), već bio na putu za Krbavu te nije vidio slom svoga
grada. Modruški purgari s malom gradskom posadom i kmetovima
nisu bili dovoljni za obranu grada. Dio stanovništva spašavajući
glavu pohitao je u tvrde zidine Tržana, koji pak nije mogao
primiti i zaštititi nekoliko tisuća stanovnika grada. Drugi
dio bježi u gorje. A Turčin, kako opisuje pop Martinac: „porobiv
Posavlje pade pod Modrušu, poče rvati Modrušu. Požga že ognjem
burge i ohrstnije i kloštri, jošte i crkve Gospodnje“ (207).
Uza sav prije ugrabljeni plijen, ovdje su se našli usred
škrinje sa zlatom, a znali su i za obližnji pavlinski samostan.
Grad Modruš je osvojen, opljačkan, spaljen i porušen, a tvrđavu
Tržan Turci nisu ni pokušali zauzeti. U borbi za obranu tvrđava
tada su se upotrebljavali razni topovi i mužari te vruća
voda i kamenje, a i katapulti. Glavno je geslo u obrani važnih
točaka bilo ustrajati do zadnjeg čovjeka (208).
Obranu Modruša bilo je moguće održavati samo u čvrstim zidinama
modruške tvrđave.
Turci su tu dočuli da se na Krbavskom polju okuplja hrvatska
vojska te im namjerava zatvoriti put u Bosnu. Ta je vijest
spasila Modruš od potpunog razaranja i propasti (209).
Nezaštićeno stanovništvo uzimaju kao roblje i kreću prema
Krbavi.
O tome događaju nalazimo zapis u II. novljanskom brevijaru
kojeg tada piše pop Martinac u Grobniku: „Let 1493. bi rasap
grada Modruše, koga Turci porobiše i popališe, iz koga pobiže
častni gospodin Kristofor biskup modruški ali krbavski i
s nikoliki kanonici starešimi. Ki došavši simo u Novi grad
va Vinodoli, ustani se tu i učini sebi prebivanie i stolicu
v crikvi svetoga Filipa i Jakova apoštoli...“ (210).
Kalvarija, koju je knez Bernardin doživio slijedećih dana
u Krbavskoj bitci, jedva spasivši vlastitu glavu, i povratak
u razoreni Modruš, vjerojatno su bili preteški udarci. Ipak,
nije nestalo sve, nije nestalo nade da bi se Modruš mogao
obnoviti i održati! Bernardin ostaje u njemu i temeljito
ga obnavlja. Nije se ugasio ni crkveni život. Nisu potpuno
uništene modruške crkve. Ostali su tu neki kanonici i svećenici.
Ni modruški redovnici nisu odmah napustili svoje samostane:
tu ostaju franjevci, dominikanci i pavlini i slijedećih deset
godina tješe narod, a i biskup će se vratiti (211).
Grad je popravljen i obnovljen je život. Tako su mislili
Modrušani koji su spasili svoje živote i nešto imovine iza
bedema i kula frankopanske tvrđave na brijegu. Njihove bi
nade, sigurno, bile mnogo veće da je bitka na Krbavskom polju
9. rujna 1493. imala drugačiji ishod.
(205) Borislav GRGIN, Hrvatski
velikaši u desetljećima pred Krbavsku bitku, u: Zbornik
Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 38.
(206) Ivan JURKOVIĆ, Turska opasnost i hrvatski velikaši – knez Bernardin Frankopan
i njegovo doba, u: Zbornik odsjeka za povijest znanosti Zavoda za povijest i
društvene znanosti, HAZU, Zagreb, 2000., str. 70.
(207) Milan KRUHEK, Pregled povijesnih zbivanja na području starohrvatske župe
Krbave, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, 1997.,
str. 78.
(208) Marijan PAVIČIĆ, Hrvatska vojska kroz povijest, u: Hrvatski vojnik ,
god. 7 (1997.), br. 21, str. 85.
(209) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str. 103.
(210) M. KRUHEK-Z. HORVAT, nav. djelo , str. 103-104.
(211) isto , str. 104.