Autor cjelokupne povijesti:
Robert Stipetić , prof.
a) Postanak i zapisi o gradu
Prema prvim poznatim izvješćima iz 12. stoljeća, naziv Modruš
ili Modruše odnosio se na određeno područje („terra“) jedne
žup(anij)e (6). Vjekoslav
Klaić smatra da je grad postojao već oko 820. godine, kada
su onuda bijesnile teške borbe između hrvatskih knezova Borne
i Ljudevita. Najprije je nastala tvrđava, a poslije i župski
grad koji dobiva ime po nazivu kraja odnosno županije (7).
Modruš je, dakle, starije i zajedničko ime utvrđenoga plemenskog,
župnog, pa feudalnog grada na vrhu brijega i naselja izgrađenog
pod njim. Najstarije isprave o Modrušu, pisane u crkvenim
pisarnama ili u kraljevskim kancelarijama, ispravne ili krivotvorene,
govore o Modrušu kao o crkvenom teritoriju ili kao staroj
hrvatskoj župi. Te nam isprave još ne govore o modruškoj
tvrđavi kao mjestu trgovine na glavnom trgovačkom putu prema
moru, o Tržan-gradu (8).
Nestankom hrvatskih narodnih kraljeva i njihova dvora mijenja
se i crkvena organizacija na hrvatskom području (9),
prilagođavajući se novoj raspodjeli centara vlasti. To je
vrijeme osnutka Zagrebačke biskupije (Zagreb je od osnutka
1094. pod ugarskom crkvenom upravom), a Krk i Rab padaju
pod mletačku upravu te gube župe na kopnu (oko Velebita). Splitski
nadbiskup zadržava primat nad Hrvatskom te sebi želi zadržati
i Krbavu, sav kraj oko Gvozda do granica Zagreba i cijelu
Maroniju (10). Ne želi ga
prepustiti hrvatskom biskupu ni u vrijeme kada je iza njega
stajao kraljevski dvor. Tako 1163. splitskom nadbiskupu Petru
ugarski kralj Stjepan III. potvrđuje pravo na župe Krbavu,
Bužane, Plase, Vinodol, Modruš i Novigrad. One su dotad imale
posebnu župsku upravu (krbavski župan) iako su bile pod Splitom
(11). U navedenoj potvrdi nalazimo prvi danas poznati spomen
Modruša, kao stolnog mjesta istoimene hrvatske županije
(12).
Velika Splitska nadbiskupija reorganizirala se te na Splitskom
crkvenom saboru 1185. godine osniva nove sufraganske biskupije
u Senju, Krbavi, Tomislavgradu i Kninu. Granice Krbavske
biskupije vezane su uz političko ustrojstvo župa Like, Krbave,
Gacke i Modruše što svjedoči o povijesnoj, političkoj i geografskoj
samostalnosti prekovelebitskih krajeva. U tom dijelu Hrvatske
tek će se potom razvijati naselja kao središta utjecaja,
slična gradovima na moru (13).
Povjesničari Kruhek i Horvat smatraju kako ne bi trebalo
sumnjati u postojanje utvrde na brijegu i naselja pod modruškim
brijegom već u vrijeme osnutka Krbavske biskupije 1185. godine.
Kao razlog navode činjenicu da kraljevske isprave uvijek
govore samo općenito o modruškom kneštvu i posjedu (počevši
od vremena kralja Bele pa sve do kralja Matije Korvina).
Čak i isprave samih krčkih knezova pisane na Modrušu nikada
ne ističu je li isprava pisana u modruškoj tvrđavi ili u
gradu (14).
Osnivanje biskupija u Splitskoj metropoliji
(prema Mili Bogoviću)
Godine 1193. Modruš dolazi u posjed Frankopana kao prvi
posjed knezova krčkih na kopnu. Naime, kralj Bela III. daruje
cijelu župu Modruš krčkom knezu Bartolu II., radi zasluga,
u nasljedstvo. Istu odluku potvrdio je i Andrija II. 1209.
godine. Župa je graničila sa drežničkom, gatanskom, vinodolskom,
zagrebačkom i goričkom župom (15),
a knezovi Krčki nastojali su ju proširiti i zaokružiti. U
početku vladanja sagradili su tvrđavu Tržan, odakle gospodare
varoši Modrušom i ostalom županijom (16).
Uskoro su zagospodarili i primorskom župom Vinodol te ju
proširili do rijeke Kupe i Kranjske međe. No, župu Modruš
smatrali su svojom glavnom državinom na kopnu (17) te
je u obiteljskim diobama obično pripadala najstarijem bratu
(18).
Darovnica Bele IV. iz 1251. daje Bartolovom sinovcu Gvidi
u nasljedno pravo ubiranje kraljevske tridesetine (19) u
Modrušu. Uz to pravo, dobiva i obvezu osigurati iz prihoda
tridesetine prijelaz preko Gvozda u župi Modruš putnicima
na Jadransko more. Povijesna cesta vijugala je ispod modruške
tvrđave, ulazila unutar gradskih bedema Modruša, i prolazivši
sredinom naselja, nastavljala put južno prema pavlinskom
samostanu u šumi – Gvozdu i dalje prema Senju, ili sjeverno
preko Careva polja prema Oštarijama (Otoku), dolinom Mrežnice
prema frankopanskom Pokuplju, do Ozlja, Ribnika i kranjskih
zemalja (20). Jedan krak
stare ceste nastavljao je i prema Ugarskoj (21).
Modruš je zagospodario tom prometnicom i učinio ju cestom
svoga razvoja, a njegovi gospodari postati će najmoćniji
feudalni gospodari srednjovjekovne Hrvatske (22).
U Srednju Europu, pa i u naše krajeve, tijekom 1241./ 42.
godine provaljuju Tatari. Na tragu kralja Bele IV. jašu kroz
Hrvatsku, pale ju i uništavaju tadašnja naselja. Prestankom
opasnosti započinje obnova zemlje te iz zapadne Europe stižu
majstori koji sa sobom donose i novi stil gradnje – gotiku.
U Hrvatskoj to znači podizanje nekih značajnijih burgova
(23) u 13. stoljeću kao što su Komić, Modruš, Počitelj.
Iz toga proizlazi da je romanički Modruš tada obnovljen,
a ne novo sagrađen (24).
Godine 1333., 16. lipnja, hrvatsko-ugarski kralj Karlo Robert
boravi u Modrušu kao gost krčkih knezova i tu piše pismo
splitskom knezu Gradoniku te Modruš spominje u dataciji „Datum
Modrussi...“ (25).
Ne ističe li ovdje prisutnost kralja važnost, prestiž i čast?
Moć ugošćavanja primjerena je već razvijenom središtu! Zanimljiv
je i podatak da tome događaju nazoči i krbavski biskup Bonifacije
(26). Deset godina kasnije sam knez Dujam Krčki, pišući banu
Nikoli o trgovačkim poslovima i ubiranju tridesetnice, svoje
pismo šalje iz Modruša: „Datum in foro Modrus...“, iz modruškoga
trga, naselja (27). Razvojem
feudalnih odnosa u 13. i 14. stoljeću formiraju se manji
feudalni posjedi sa sjedištem u manjim utvrdama župe (Drežnik,
Slunj, Cetin, Tržac na Korani, Zvečaj, Bosiljevo, Novigrad,
Brod), ali Modruš ostaje sjedište najvećega i najznačajnijega
posjeda knezova krčkih (28).
Sam grad sigurno je bio prostran i udoban, jer je u njemu
ugodno stanovala između 1372.–1390. i talijanka Katarina
Carrara, supruga kneza Stjepana I. i majka Elizabete (29).
Godine 1389., 28. rujna, na adresu Modruša upućeno je pismo
firentinske općine, oslovljeno na „kneza i kneginju modrušku...“
što potvrđuje da u Modruš, ne slučajno, stižu pisma iz visokih
dvorova Hrvatske i Europe (30).
Katarina se nakon Stjepanove smrti 1390. sa kćerkom seli
u Ortenburg (31). Tada
je knez krčki Ivan V. postao jedini gospodar goleme državine
svoga roda, te sa suprugom i sinom Nikolom seli u Modruš.
Ubrzo u gori Gvozdu, oko četiri i pol kilometra južno od
Modruša, osniva samostan i crkvu sv. Nikole i u nj naseljava
pavline glagoljaše. Obilato ga obdaruje posjedima na kopnu
i na otoku Krku. U njemu će pronalaziti sklonište putnici
koji putuju preko Gvozda (32).
Martin IV. u drugoj polovici 15. stoljeća osniva hospitale
u Modrušu, Senju i Trsatu (33).
Drugo, posebno ime za feudalni utvrđeni grad, modrušku tvrđavu,
Tržan (34), donose tek
isprave iz 15. stoljeća, a uvjetovale su ga trgovina i promet (35).
Vjerojatno su tek tada razlučeni odnosi i vlast feudalaca
u modruškoj tvrđavi od samouprave modruških građana, u već
razvijenom trgu i gradu Modrušu. Prvi zapisi o tvrđavi, kao
središtu uprave feudalnog posjeda, potječu tek iz 1437. godine.
Modruš je tada, prema ispravama bana Matka Talovca trgovište
ili grad sa svojim prihodima, gradskom upravom, crkvom i
svojim građanima, dakako pod patronatom knezova Krčkih -
Frankopana (36). Godine
1449. modruško podgrađe nazvano je Varoš (oppidum), a feudalna
se tvrđava izdvaja iz povijesnog jedinstva i u ispravama
se počinje pojavljivati kao Tržan-grad. Varoš je 1461. nazvana
gradom (in civitate Modruss) (37).
Od tada se mogla uspoređivati s najodličnijim hrvatskim varošima.
Smatra se da je Modruš na svom vrhuncu brojao između tri
i četiri tisuće stanovnika, što plemića, građana ili kmetova,
a modruška kneževina oko 50 tisuća stanovnika.
Sredinom lipnja 1449. u Modrušu dolazi do frankopanske diobe
između sedam sinova kneza Nikole Frankopana. Među svjedocima
tih dana na Modrušu su se našla i tri biskupa: krbavski Vid
Ostojić - Korčulanin, senjski Andrija Drački i krčki Franjo
Modrušanin. Tvrđavu Tržan sa modruškim naseljem dobio je
najstariji sin Nikole Frankopana, Stjepan Krčki - Frankopan
(38). U ispravi o tom događaju objavljenoj na Modrušu razlučeni
su i odnosi između tvrđave i trgovišta te se navode kao „Modruš
trgovište sa tvrđavom Tržan“ (39).
Isprava Dujma Frankopana, napisana u Lici 20. lipnja 1452.
godine potvrđuje diobu te izričito naselje pod gradom naziva
„civitas“. Dakle, Modruš je grad već godinama prije nego
je postao biskupskim sjedištem (40).
Gospodarski razvoj tijekom 14. i 15. stoljeća, osnovni pravci
trgovine i društvena zbivanja u Hrvatskoj mijenjaju razloge
po kojima je formirana Krbavska biskupija, te dolazi do njezinog
premještanja u Modruš. I Turci djelomično utječu na promjenu
sjedišta, ali je prvenstveni razlog pogoršanje uvjeta života
na Krbavi. Modruš je tada najznačajnije naselje kontinentalne
Hrvatske i razumljivo je da ga Frankopani žele unaprijediti
u biskupsko sjedište - srednjovjekovni statusni simbol, koristeći
činjenicu da su još 11. lipnja 1289. godine dobili patronatsko
pravo nad svim biskupijama u Hrvatskoj (41).
Stjepan 1460. u tome i uspijeva te u Modruš dovodi krbavskog
biskupa Franju. Bio je to vrhunac Modruša, velikog i bogatog
mjesta sa desetak crkava i brojnim stanovništvom, ali i početak
njegova silaska s vrhunca. Stjepan gradi velebnu oštarsku
crkvu i najavljuje izgradnju modernog grada u ravnici (42).
No, zaustavljaju ga Turci. Modruš je imao sigurne bedeme
i obranu, a novo naselje u Oštarijama palo je u drugi plan
(43).
Jedan od najvažnijih dokumenata za poznavanje povijesti
i gospodarstva Modruša je „Modruški urbar“ pisan 1486. godine.
Nije sačuvan u cijelosti, a dio koji je sačuvan do naših
dana otkriva nam dosta podataka o srednjovjekovnom životu
Hrvatske. Nedostaje mu dio koji bi govorio o samom Modrušu.
U opisu okolnih mjesta i sela osjeti se turska opasnost i
početak iseljavanja stanovništva u sjevernije krajeve Hrvatske.
Knez Stjepan Frankopan i njegov sin Bernardin moraju se
pripremati za obranu Modruša. Od Mletačke republike dobivaju
pomoć od 100 vojnika za obranu koji su postali prva stalna
posada obrane grada. Njihova prisutnost biti će opravdana
već 1470. kada u okolicu Modruša upada velika turska vojska
sa oko 20 000 ljudi i pohara sav prostor modruškog i susjednih
vlastelinstava (44).
Najstrašnija godina u povijesti Modruša je 1493., u kojoj
će taj grad, zajedno s ostalim dijelovima Hrvatske doživjeti
najveću tragediju. Ona znači promjenu tijeka povijesti na
ovim prostorima. No, o tome više u sljedećim poglavljima.
Modruš se od tragedije koju je tada doživio donekle oporavlja,
obnavlja i pogodan je za život te u njemu 1496. dvadesetak
dana boravi Ivaniš Korvin kao prosac Bernardinove kćeri Beatrice
(45).
Zbog stalne turske opasnosti knez Bernardin Frankopan i
njegov sin Krsto uskoro će osnovati novu tvrđavu nad sigurnim
Đulinim ponorom, i time nastaje Ogulin, nasljednik srednjovjekovnog
Modruša. I dalje nastavljaju budno bdjeti nad Modrušem. Ipak,
nakon Bernardinove smrti 1530. godine Modruš prestaje biti
grad Frankopana, civilno stanovništvo malo po malo nestaje
i u valu iseljavanja odlazi u Kranjsku, zapadnu Ugarsku i
sve do Bratislave (46),
a modruška tvrđava prelazi pod krajišku upravu i služi za
straže (47).
(6) Župa
je teritorijalna i administrativna jedinica kojoj je na čelu
župan. U: Hrvatski enciklopedijski rječnik , Novi
liber, Zagreb, 2004., str. 219.
(7) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str. 97.
(8) M. KRUHEK-Z. HORVAT, nav. djelo , str. 94-95.
(9) Prema Tomi Arhiđakonu postojao je od oko 1028. i hrvatski biskup. Bio je
to posebni biskup na kraljevskom dvoru, kojeg je zasigurno odobrio i Rim, ali
je imao mnogo manja prava od ninskog biskupa do 928. Imao je svojih župa po cijelom
kraljevstvu a svoju djelatnost proširio je i po Bosni. Njegova je jurisdikcija
uvjetovana političkim prilikama. Uz pomoć kraljevskog dvora trebao je provesti
crkvenu organizaciju do Drave. No u tome nije uspio. Vidi: Mile BOGOVIĆ, Pomicanje
središta Krbavske biskupije od Mateja Marute do Šimuna Kožičića Benje, u: Zbornik
Krbavska biskupija u srednjem vijeku , Zagreb – Rijeka, 1988., str. 42-44.
(10) Mile BOGOVIĆ, Pomicanje središta Krbavske biskupije od Mateja Marute do
Šimuna Kožičića Benje, u: Zbornik Krbavska biskupija u srednjem vijeku ,
Zagreb – Rijeka, 1988., str. 42.
(11) M. BOGOVIĆ, nav. djelo , str. 44.
(12) Vjekoslav KLAIĆ, Opis zemalja u kojih obitavaju Hrvati , Društvo
sv. Jeronima, Zagreb, 1880., str. 124.
(13) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko – modruške
biskupije , Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb
– Gospić, 2003., str. 10 – 13.
(14) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str. 98.
(15) Mile MAGDIĆ, Velika Župa Modruš , Union, Zagreb, 1943., str. 58.
(16) Vjekoslav KLAIĆ, Opis zemalja u kojih obitavaju Hrvati , Društvo
sv. Jeronima, Zagreb, 1880., str. 124.
(17) Mile MAGDIĆ, Velika Župa Modruš , Union, Zagreb, 1943., str. 59.
(18) Vjekoslav KLAIĆ, Krčki knezovi Frankopani , Zagreb, 1901., str.
45.
(19) To su pristojbe plaćane na promet trgovine i robe koja se prevozila iz Mletaka,
Njemačke i drugih stranih zemalja u Zagreb i Slavoniju. Vjekoslav KLAIĆ, Krčki
knezovi Frankopani , Zagreb, 1901., str. 45.
(20) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str.93–94.
(21) M. KRUHEK-Z. HORVAT, nav. djelo , str 95.
(22) isto , str. 93.
(23) Povijesno i arhitektonski riječ znači zamak, feudalni grad – tvrđava, utvrđeni
dvor. U: Hrvatski enciklopedijski rječnik , Bež – Dog, Novi liber, Zagreb,
2004., str. 124.
(24) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko – modruške
biskupije , Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb
– Gospić, 2003., str. 31.
(25) Milan KRUHEK- Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str. 95.
(26) Mile BOGOVIĆ, Pomicanje središta Krbavske biskupije od Mateja Marute do
Šimuna Kožičića Benje, u: Zbornik Krbavska biskupija u srednjem vijeku ,
KS, Zagreb – Rijeka, str. 63.
(27) Vjekoslav KLAIĆ, Krčki knezovi Frankopani , Zagreb, 1901., str.
45.
(28) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str. 93.
(29) Vjekoslav KLAIĆ, Krčki knezovi Frankopani , Zagreb, 1901., str.
45.
(30) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str. 98-99.
(31)Hrvatski biografski leksikon , 4 E-Gm, LZ Miroslav Krleža, Zagreb,
1998., str. 391.
(32) Josip BARBARIĆ, Građa za povijest krbavske biskupije u arhivu Hrvatske,
u: Zbornik Krbavska biskupija u srednjem vijeku, KS, Zagreb – Rijeka,
1988., str. 252.
(33) Hrvatski biografski leksikon , 4 E-Gm, LZ Miroslav Krleža, Zagreb,
1998., str. 418.
(34) Naziv Tržan: korijen ovog toponima nalazimo na više mjesta onodobne Hrvatske,
a povezano je s pitanjima odvijanja prometa i trgovine. Nastanak toga imena uvjetovala
je i cesta kojom se odvijala trgovina preko Modruša do Senja. O antičkom imenu
Tediastum ili Tegastum – utvrđenom gradu istog povijesnog položaja – nema dovoljno
podataka. Vidi: Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa,
u: Godišnjak zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990.,
str. 96.
(35) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str. 96.
(36) M. KRUHEK-Z. HORVAT, nav. djelo , str. 95.
(37) Vjekoslav KLAIĆ, Krčki knezovi Frankopani , Zagreb, 1901., str.45.
(38) Milan KRUHEK- Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str. 93. i 101.
(39) M. KRUHEK- Z. HORVAT, nav. djelo , str. 95.
(40) isto , str. 10.
(41) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko – modruške
biskupije , Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb
– Gospić, 2003., str. 159. i 162.
(42) Mile BOGOVIĆ, Modruš – Biskupijsko središte, u: Zvona , god.6 (1993.),
str.18.; Franjo STIPETIĆ, Modruš – stare slave djedovina, u: Ogulinski list ,
god. 5 (1996.), br.2, str. 22.
(43) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko – modruške
biskupije , Hrvatski institut za povijest, Državni arhiv u Gospiću, Zagreb
– Gospić, 2003., str. 162.
(44) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godišnjak
zaštite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str. 103.
(45) Zvonko TRDIĆ, Crtice iz starije povijesti Modruša, u: Modruš ,
god. 1 (2004.), br.1, str. 25.
(46) Mjesto nedaleko Bratislave danas nosi naziv „Chorvatsky Grob“ ili u prijevodu
Hrvatsko selo, vidi „Chorvatsky tenisači u Chorvatskom Grobu“, u: Vjesnik ,
3. i 4. 12. 2005., str. 91.
(47) Mile BOGOVIĆ, Modruš – Biskupijsko središte, u: Zvona , god. 6
(1993.), br. 7, str. 19.