|
Autor cjelokupne povijesti:
Robert Stipeti� , prof.
|
|


Srednjovjekovne sakralne gra�evine Modru�a i okolice brojne
su i razli�ite. Sa�uvanost im je danas razli�ita. Njihova
brojnost govori o intenzivnom vjerskom �ivotu ovih krajeva
te o va�nosti koju je Modru� dostigao (95).
Svi sa�uvani izvori i stari opisi Modru�a nabrajaju nam modru�ke
crkve (96), ali nikada u
potpunosti.
U darovnici kneginje Elizabete iz 1354., koju sam ve� naveo,
spominje se npr. �sve�enik Stjepan iz Modru�a�, �to pokazuje
da Modru� ima i duhovna zvanja, u�ene crkvene osobe (97).
Uz to, mo�emo govoriti i o doslovnom seljenju sve�enstva
na slu�be u druge biskupije. Tako sredinom 15. stolje�a,
u Gologoricu u Pi�anskoj biskupiji dolazi �pop Juri z Modru��
te pop Ivan iz Ri�ane (98).
Potrebno je osvijetliti crkvena zbivanja i opisati sakralne
objekte Modru�a.
a) Preseljenje biskupske stolice iz Krbave u Modru�
Krbavski su biskupi postali bli�i Frankopanima zbog njihove
mo�ne za�tite, a time su bli�i i Modru�u. Kralj Ladislav
Kumanac 1289. godine kr�kim knezovima Ivanu i Leonardu dodjeljuje
patronat nad krbavskom i senjskom biskupijom, no izri�ito
im ga potvr�uje tek 1412. kralj Sigismund (99).
Krbavski biskupi 1456. imaju u Modru�u svoj dvor. Tu je biskup
Franjo prebivao vi�e nego u staroj Krbavi i prije prijenosa
sjedi�ta u Modru�. Prijenos je bio o�ekivano rje�enje. Pio
II. izdaje na molbu Stjepana Frankopana u Sieni 1460. bulu
kojom odobrava prijenos biskupskog sjedi�ta u Modru�. Da
bi bilo zajam�eno dostojanstvo biskupske stolice, Papa pi�e
da �spomenutom gradu Modru�u dajemo trajan naslov grada...�.
Ta je promjena Modru�u donijela slavu i neke graditeljske
promjene, ali nije mogla utjecati na njegovu daljnju sudbinu.
Razlog da Modru� postane novo sjedi�te krbavskog biskupa
bio je u tome �to je �po broju stanovnika daleko najnaseljenije
mjesto u onim krajevima...� (100).
Tamo�nja �upna crkva sv. Marka postaje stolna crkva i od
tada je posve�ena Majci Bo�joj.

Karta Hrvatskog primorja i unutra�njosti
s ozna�enim tvr�avama i sakralnim objektima
U Modru� dolaze i obavljaju svoje poslove modru�ki kaptol
i biskup (101). Modru�ka
biskupija ima sre�u da se u te�ko vrijeme koje slijedi o
njoj brinu mu�evi sna�na karaktera i europske va�nosti. Antun
Dalmatinac sudjeluje u osnivanju sveu�ili�ta u Budimu, a
knji�nica biskupa Nikole Modru�kog postaje jezgra u razvoju
Vatikanske knji�nice (102).
Prvi modru�ki biskup je Franjo Modru�anin (Stipkovi�), a
1461. naslje�uje ga poznati humanist, pisac i diplomat Nikola
Kotoranin - Modru�ki. On �e najprije do�ivjeti zarobljavanje
od krbavskih knezova Kurjakovi�a koji se nisu mogli pomiriti
s prijenosom biskupije u Modru�. Osloba�aju ga tek nakon
intervencije Pape, Venecije i zadarskog biskupa (103).
Dvije godine kasnije odlazi u Italiju te vr�i razne slu�be
u papinskoj dr�avi, a tu i umire 1480. Na njegovu stolicu
pretendiraju �ak dva biskupa istodobno. To pokazuje va�nost
ove biskupije i grada jer se u imenovanje modru�kog biskupa
uklju�uju ugarski kralj Matija� Korvin i papa Siksto IV..
Kralj izabire dominikanca Antuna Braja Dalmatinca Zadranina,
koji �e upravljati biskupijom do smrti 1490., ali ne u Modru�u
nego u Bu�anima jer ga Stjepan ne prihva�a. Papa na istu
stolicu izabire franjevca Kristofora Dubrov�anina te on kao
rezidencijalni biskup stoluje u Modru�u i upravlja biskupijom
do 1499. Pred Turcima iz Modru�a 1493. bje�i u Novi (104).
Jakov Dragi�i� imenovan je biskupom 1499. no nije ni stigao
u Modru� jer je ubrzo umro (105).
Sada ve� razorenom biskupijom od 1501. do 1508. upravlja
Bernardinov sin Ferdinand Frankopan. Naslje�uje ga �imun
Ko�i�i� Benja (do 1536.) koji jo� povremeno boravi u Modru�u,
a poznat je po sudjelovanju na V. lateranskom saboru i po
tiskanju glagoljskih knjiga u Rijeci, no o tome ne�to kasnije.
On i knez Bernardin razvili su tijesne suradni�ke i prijateljske
veze (106). Nakon njega,
modru�ki biskupi vi�e ne borave u Modru�u (107),
a ve� 1567. Papa spaja modru�ku biskupiju sa senjskom i za
sjedi�te odre�uje Senj.
|
|
 |
(95) Zorislav HORVAT, Pregled
sakralne arhitekture Modru�a i okolice u srednjem vijeku,
u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice, Zagreb,
1997., str. 131.
(96) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godi�njak
za�tite spomenika kulture Hrvatske , Zagreb, 16/1990., str.116.
(97) M. KRUHEK-Z. HORVAT, nav. djelo , str. 98.
(98) Elvis ORBANI�, Katedra sv. Nicefora , �Josip Tur�inovi�, Pazin,
2002., str. 34.
(99) Franjo Emanuel HO�KO, Franjevci u krbavskoj biskupiji, u: Zbornik Krbavska
biskupija u srednjem vijeku, KS, Rijeka-Zagreb, 1988., str. 84-85.
(100) Milan KRUHEK-Zorislav HORVAT, Castrum Thersan et Civitas Modrussa, u: Godi�njak
za�tite spomenika kulture Hrvatske , 16/1990., str. 102.
(101) M. KRUHEK-Z. HORVAT, nav. djelo , str. 102.
(102) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modru�ke
biskupije , Hrvatski institut za povijest, Dr�avni arhiv u Gospi�u, Zagreb-Gospi�,
2003., str.108.
(103) Z. HORVAT, nav. djelo , str. 84.
(104) Mile BOGOVI�, Modru� � biskupijsko sredi�te, u: Zvona , god. 6
(1993.), br.7, str. 20.
(105) Zorislav HORVAT, Srednjovjekovne katedralne crkve Krbavsko-modru�ke
biskupije , Hrvatski institut za povijest, Dr�avni arhiv u Gospi�u, Zagreb-Gospi�,
2003., str. 99.
(106) Mile BOGOVI�, Crkvene prilike u Rijeci i u biskupijama senjskoj i modru�koj
ili krbavskoj u Ko�i�i�evo doba, u: Zbornik radova o �imunu Ko�i�i�u Benji ,
Zagreb, 1991., str. 67.
(107) Zorislav HORVAT, Pregled sakralne arhitekture Modru�a i okolice u srednjem
vijeku, u: Zbornik Krbavska bitka i njezine posljedice , Zagreb, str.
135-136. |
|
|
|
|